Compromís per Catarroja ha presentat una moció per al seu debat en el pròxim ple ordinari de juny per tal de fomentar la igualtat en les festes locals. En el text es reclama la necessitat d’adaptar les celebracions de Festes Locals i promoure accions concretes en el sentit d’allò que contempla a les recomacions realitzades per la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives en el seu decàleg de Bones Pràctiques per unes Festes Populars amb Perspectiva de Gènere i contra les Violències Masclistes, en especial atenció a les accions de prevenció dirigies a eliminar les violències sexuals, amb l’objectiu de poder optar a aquelles subvencions i/o premis relacionats amb aquestes bones pràctiques als municipis.

A més,demana impulsar i aplicar un Pla d’Acció Estratègic conjunt amb les associacions festeres i culturals del municipi per aconseguir la presència i participació de les dones en Igualtat de condicions que els homes a les festes locals.

Un altres dels acords proposats reclama consolidar el compromís amb la Igualtat real i efectiva entre dones i homes del municipi, donant suport institucional i econòmic només a entitats i associacions que als seus estatuts, principis i accions vetllen per aquest principi constitucional (art. 14 CE) tant en la celebració dels dies de festa local com en qualsevol activitat relacionada al llarg de l’any.

Finalemnt. demana continuar treballant en col·laboració amb el teixit associatiu feminista, per garantir la presència de Punts Violeta a les festivitats locals i la formació coeducadora i transversal per a la ciutadania, amb l’objectiu de consolidar espais lliures de violència i assetjament sexual al municipi.

PROPOSTA PER AL FOMENT DE LA IGUALTAT EN LES FESTES LOCALS

La promoció de la igualtat i la construcció d’una societat lliure de violències masclistes i de discriminacions cap a les dones és una responsabilitat de tots els actors que conformen la societat, però especialment dels poders públics que, en l’exercici de la seua activitat de gestió pública han de garantir la igualtat d’oportunitats i l’erradicació de qualsevol tipus de discriminació per raó de gènere des de les institucions públiques.

Les festes locals i patronals defineixen la identitat d’un poble però, al mateix temps, es veuen afectades pels rols de gènere que encara actualment s’està reproduint i que aombren el llegat cultural que aquestes festivitats representen. Aquests espais, com tots, s’han construït sota un context patriarcal i per això s’han d’adaptar també a la nova realitat d’una societat que camina cap a la igualtat real. En eixe sentit la presencia i participació de totes les persones en igualtat d’oportunitats ha d’estar garantida.

Cal dur a terme accions efectives i els canvis, dins de les festes tradicionals, han de conduir cap a una construcció social i cultural igualitària i inclusiva que siga visibilitzada a les festes i a les polítiques públiques. Fomentar la celebració d’unes festes locals i populars igualitàries, on totes i tots puguen participar, promoure actituds no sexistes i crear espais lúdics que garanteixen el respecte a les dones són ítems que han de formar part de l’ideari col·lectiu i de l’itinerari de l’organització d’aquestes, ja que si l’organització de les festes és discriminatòria, les festes són discriminatòries també.

Els Ajuntaments, com a responsables de la gestió de les festes celebrades als seus municipis tenen un paper clau en la consecució de la igualtat real com a objectiu fonamental. Donat que són l’administració més propera a la ciutadania tenen la capacitat de recollir les seues demandes i de conéixer les seues problemàtiques i, per tant, també, les mesures i decisions implementades pels òrgans locals influeixen de manera directa en la població.

La Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, des de la Direcció General de l’Institut Valencià de les Dones i per a la Igualtat de Gènere, ha desenvolupat els últims anys algunes mesures per intentar fomentar les festes igualitaris com la convocatòria del “PremideFestes Inclusives i No Sexistes”, per tal de fer valdre les festes amb perspectiva de gènere, sense actituds sexistes entre la ciutadania. Els guardons, dirigits als Ajuntaments, busquen reconéixer el seu treball per la participació de les dones en condicions d’igualtat per a estimular l’eliminació de qualsevol forma de discriminació o violència contra les dones en les seues festes locals.

Malgrat els avanços dels últims anys encara existeixen municipis al territori valencià que no han fet efectiu als seus àmbits festius la necessària i imprescindible presencia i participació de les dones. Les discriminacions directes per raó de sexe no poden tindre cabuda a la societat actual a cap dels espais que la conformen. Avançar en la igualtat entre dones i homes consisteix en reconstruir molt diversos espais per garantir que totes i tots puguen participar en igualtat.

Per tot el que s’exposa, es proposa al Ple de l’Ajuntament de Catarroja l’adopció dels següents

ACORDS

PRIMER.- Adaptar les celebracions de Festes Locals i promoure accions concretes en el sentit d’allò que contempla a les recomacions realitzades per la Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives en el seu decàleg de Bones Pràctiques per unes Festes Populars amb Perspectiva de Gènere i contra les Violències Masclistes, en especial atenció a les accions de prevenció dirigies a eliminar les violències sexuals, amb l’objectiu de poder optar a aquelles subvencions i/o premis relacionats amb aquestes bones pràctiques als municipis.

SEGON.- Impulsar i aplicar un Pla d’Acció Estratègic conjunt amb les associacions festeres i culturals del municipi per aconseguir la presència i participació de les dones en Igualtat de condicions que els homes a les festes locals.

TERCER.- L’Ajuntament de Catarroja reafirma el seu compromís amb la Igualtat real i efectiva entre dones i homes del municipi i per això només donarà suport Institucional i Econòmic a entitats i associacions que als seus estatuts, principis i accions vetllen per aquest principi constitucional (art. 14 CE) tant en la celebració dels dies de festa local com en qualsevol activitat relacionada al llarg de l’any.

QUART.- Continuar treballant en col·laboració amb el teixit associatiu feminista, per garantir la presència de Punts Violeta a les festivitats locals i la formació coeducadora i transversal per a la ciutadania, amb l’objectiu de consolidar espais lliures de violència i assetjament sexual al municipi.