L’alcalde i candidat a la reelecció de l’alcaldia de Catarroja, Jesús Monzó, i la vicepresidenta de la Diputació i candidata a les Corts Valencianes, Maria Josep Amigó, participaran divendres 12 de maig en el lliurament dels premis al foment del valencià a Pro21, Aproop Telecom, l’Escola de Música de la Unió Musical, Immaculada Gimeno i Carles Ramos, i finalment l’honorífic a Tono Hervàs a títol pòstum.

Catarroja, 10 de maig de 2023

Compromís Catarroja, amb la col·laboració de l’Associació l’Ullal – Col·lectiu pel Valencià de Catarroja, premia en la seua X edició a Tono Hervàs Mayo en un reconeixement honorífic a títol pòstum per la seua implicació en la construcció de la identitat albuferenca amb la seua participació en la recuperació del vocabulari en valencià de la vela llatina i el foment d’aquesta activitat tradicional.

Els Premis Josep Chulvi Puchalt al foment del valencià a Catarroja guardonen el compromís i la promoció del valencià en diferents àmbits de la vida comercial, associativa i cultural de la localitat. En l’edició d’enguany s’han establert cinc categories per distingir el foment de la nostra llengua en l’activitat cultural, l’activitat empresarial, promoció cultural, reconeixements a la trajectòria, i finalment, el guardó honorífic.

A més del guardó honorífic a Tono Hervàs, reben el premi Pro21 per la seua promoció cultural, Aproop Telecom en la categoria d’activitat empresarial i l’Escola de Música de la Unió Musical a l’activitat cultural pel seu foment del valencià a les xarxes socials i en les seues accions. Són també reconeguts per la seua trajectòria en el moviment cultural i associatiu Immaculada Gimeno Guillem i Carles Ramos Rausell.

L’acte de lliurament dels premis se celebrarà el divendres 12 de maig, a les 21.00 hores, a l’Arrosser de Catarroja, amb la participació de Maria Josep Amigó, candidata de Compromís per València a les Corts Valencianes, i Jesús Monzó, candidat de Compromís a l’alcaldia de Catarroja.

Premis Josep Chulvi

Els Premis Josep Chulvi Puchalt tenen com a objectiu reconéixer l’esforç de persones, institucions i empreses pel foment, promoció i normalització del valencià. Porten el nom de Josep Chulvi, històric militant del valencianisme a Catarroja i fundador dels col·lectius locals de la Unitat del Poble Valencià i del Bloc, que va morir en l’accident del Proof Spirit, esdevingut en 1997 al port de València.

En la primera edició, l’any 2005, va ser guardonada l’Escola Jaume I amb el projecte d’Acord per a nouvinguts i el cantant Miquel Gil. En 2007 es va reconèixer les persones participants en el Voluntariat Lingüístic Dariana Groza, Victoria Gascón i Diana Pezantes, així com l’Editorial Afers. El mestre i músic David Reig, els cantants Pepa Garzón i Manolo Chilet i l Perifèric Edicions van ser els guardonats en 2009, mentre que en 2011 ho van ser la mestra Assumpció Chisvert, el rector Guillem Valls i el grup musical Tres Fan Ball.

En la cinquena edició, celebrada el 2013, les persones i entitats guardonades van ser el voluntariat per valencià de l’EPA de Catarroja, l’Escoleta de Maru i la comissió “Un tall d’Empastradors” del Fòrum Catarroja. En 2015 es va premiar l’Escola de Música de la Societat Musical l’Artesana i el mestre Joan Artola, i en l’edició de 2017 es va distingir el dibuixant Rafa Reinoso, el president d’Escola Valenciana Vicent Moreno i les oficines de Caixa Popular de Catarroja.

En 2019, els guardonats van ser el forn Molinos, l’associació la Bacora, l’escriptor Albert Hernàndez, el president de Caixa Popular i director de Qualitat de Florida Universitària Benet Delcan i, en la seua categoria especial, el poeta Ramon Guillem.

En l’última edició de 2021, els guardonats van ser per a Bella Ciao en restauració, Forn el Progrés en comerç, Vincle Editorial i Associació de Vela Llatina en activitats culturals, Pau Pons en trajectòria i Pasqual Alapont en reconeixement extraordinari.